2013-07-31
Kávéfőzés, hotelszobák és a gyorséttermek
Defektjavítás biciklin
Twitter, Tumblr, Facebook háromszög
Lens flare használata és derítés alulról
Élményautózás: Trabant vagy Audi? és az autópilóta
cliff: Hogyan tanultunk meg vezetni és télen?
Podcast: Play in new window | Download
© 2024 HelloPeti | Theme by Eleven Themes
Sziasztok! 🙂
Ismét jó volt az adás, és köszönöm a lens flare-es választ!
Természetesen NEM a photoshoppos verzióra gondoltam! 🙂
Viszont felmerült bennem még egy kérdés, ahogy Peti ajánlott hozzá egy obit. Tehát nem lehet akármelyik és akármilyen obival lefényképezni? Illetve gondolom a napellenzőt az obiról ilyenkor le kell szedni?! (Ha otthon leszek küldök Petinek mail-t, mert van egy képem ahol nagyon szerettem volna, de nem sikerült a lens flare)
A képek válogatásával kapcsolatban meg olyan kérdésem lenne, hogy amik nem jók, teszem azt egy esküvői sorozatból a 1-2ezer képből 1000-1500-nak mi lesz a sorsa? Megtartod azért, hátha jó lesz még akármire, vagy megy a lomtárba?
Retussal kapcsolatban meg, van előre beállított preset-ed, amit nagy általánosságban használsz a képeknél, vagy mindegyik képnél más és más retust használsz?
Előre is köszi! 🙂
Tomi
Szia Tomi
A lensflare-s képpel még adósod vagyok, hamarosan tolom ki a 30. adást abban hallhatsz némi magyarázatot. A fő ok persze az időhiány.
Minden optika más-más tulajdonságokkal bír, és minden fotósnak más-más prioritásai vannak. Ezen prioritások alapján választunk obikat magunknak, az 50/1.4G minden profi táskájában megtalálható – kivéve annál aki 1.4D-t használ. 🙂
A válogatásról. Én megtartom az ÖSSZES fotót amíg át nem adom az anyagot. Ezért pl. a héten hatalmas vinyóbeszerzést tartottam. Lehet, hogy pazarló de én így érzem jól magam. Nem „hátha jó lesz valamire” alapon tartom meg őket, hanem mert úgy gondolom, ezekért is fizetett az ügyfelem és előfordulhat, hogy egy sorozatból kiemelt kép nem nyeri el a tetszését, ilyenkor át tudom nézni a „kidobott” fotókat is. Előfordult már, hogy egy szerintem előnytelen ábrázolásba volt szerelmes egy ügyfél. Persze erős művészeti nyomást gyakorolok mindenkire, de az ízlését senkinek nem változtathatom meg, nem ez a dolgom, hanem, hogy saját ízlésem szerint a lehető legszebb fotókat készítsem. Néha előfordul egyet nem értés. 🙂
Nincs preset. Vannak trükkök, fogások, rutinok…de nincs preset. Minden anyag, minden fotó más és más feldolgozást igényel. Persze másolom a beállításokat, előfordul, hogy egy sorozat tagjai tökéletesen ugyanazokat a beállíásokat kapják meg, mert ugyanaz áll jól nekik. De nincs egyetlen (vagy több) csodaeljárás amit aztán ráhúzok az esküvői anyagokra.
Köszönöm a türelmed, kicsit lassan szedtem össze a gondolataim. 🙂
Péter
foglalkoztatok a belsőgumikkal és elhangzott, hogy a motorszelepes belső nem tart meg akkora nyomást, mint a másik. ezt cáfolnám 🙂 mi bmx-ben motorszelepes belsőt használunk és általában legalább 8bárra fújjuk a gumikat. van aki még keményebbre fújja, 10bár körülre, ez a külső típusától függ, hogy mennyire tart. a trükköknél fontos, hogy ne nyomódjon össze és ezáltal ne tapadjon le a gumi pörgés közben. mindez csak úgy érdekességképpen 🙂
Szia Sanyi
Akkor már csak egy kérdés maradt bennem, hogy terjedt el a két féle szeleptípus a bringákon? Tudja valaki?
Péter
Szia Peti!
Semmi baj, türelmes vagyok. Remélem majd a mailomra is lesz időd! 🙂
Viszont oké, hogy Nikonnál 1.4G, de ez a Canonnál melyik obit jelenti? Illetve mi a „G” jelölés jelentése?
Hol tudnék ezekről egy átfogó nem túl szakmai, laikus számára is érthető magyarázatot, leírást találni, ami elmondja, hogy hogy működik a lensflare, és a hozzájuk „való” lencsék?
Tomi
Hahó!
Jó volt a műsor, köszi, vissza is hallgattam pár részt. nagyon tetszik Péter szakmai-emberi hosszállása a munkájához.
Azok táborát erősítem, akik szerint legyen több fotó 🙂
Ja és pont flare-t fotóztam, amikor ment a fülemben a flare fotózós rész :-))
@Tomi:
Minden lencsének más a flare-je, pl. sok zoomnál kifejezetten csúnya, nem szép színes körök lesznek, hanem foltok, szivárványszínű csíkok, meg minden…
A Canon 1,4-es 50-ese nagyon hasonló felépítésű, mint a Nikoné, de hogy szép-e a flare-je, arról a Canonosokat kell megkérdezni 🙂 Nikonnál a G a rekeszgyűrű nélküli felépítést jelzi.
Sziasztok
Egybe válazolok, első körben megköszönve Vaclavnak a kommentet, én magam ugyanis egyáltalán nem ismerem a Canon cuccait.
Még Makánynak fotóztam időnként 1D/1Ds-sel, de studióban, meg két éve esküvőn amikor rossz volt a D3-om, kaptam kölcsön szintén 1Dm3-t, de ezen túl nem sok tapasztalatom van.
A Nikon 50/1.4G egy modern, blendegyűrű nélküli 50-es alapobi a Nikontól. (a nikon sokáig blendegyűrűs obikat gyártott, hogy visszafele kompatibilis maradjon a régi filmes vázakkal, a FF (full frame) korszak óta készítenek főleg „G” sorozatú, gyűrű nélküli lencséket. Ekkor jelent meg a NANO bevonat is, aminek szerepe a tükröződések, szellemképek – így a lensflare – csökkentése is. Az 50-es pont NEM nano-s, így szép a lensflare-je. Az Nikon/Nikkor 50/1.4G nagyjából a Canon 50/1.4USM -mel van pariban, árban és teljesítményben egyaránt.
Azt hiszem Vaclav-val mindent megírtunk. 🙂 Kérdezzetek máskor is, amint van időm válaszolok.
Köszi a válaszokat! 🙂
Lenne még valami ami érdekelne. A fehér egyensúlyt, mindig állítjátok? Úgy értem, ha napos időben fotózol akkor naposra, ha borúsban borúsra, lámpafénynél, lámpafényre, stb…? 🙂
Mert én általában mindig borúsan fotózok, mert akkor úgy vettem észre, hogy élénkebbek/teltebbek(?) a színek. És sokszor próbáltam beállítani az helyszínhez, de akkor valahogy nem lesz olyan szép a szín.
Vaclac-hoz írok,
A magam részéről én igyekszek mindig beállítani. Ha RAW-ba fotózol, akkor utólag is teljes értékű WB beállítást tudsz csinálni feldolgozáskor, de ilyenkor szeretem ha megvan az az információ, hogy mire állítottam a gépet felvételkor. Ez lehet a kiindulási érték, ehhez képest lehet tologatni a feldolgozóprogiban. Ilyenkor persze nem baj ha nem állítottál semmit, van hogy nincs is idő erre.
Ha JPEG-be fotózok, akkor meg mindenképp állítom, hogy minimális legyen az utólagos korrekció, mert az már mindenképp minőségromlással jár.
Persze kérdés az, hogy a technikailag helyes vagy a vizuálisan tetszetős fehéregyensúlyt szeretnéd-e látni a képeden. Amit leírtál, aszerint neked inkább a melegebb tónusú képek tetszenek. Lehet, hogy ami technikailag helyes (mérd be egyszer az adott fényben fehér lapra) az neked vizuálisan túl hideg. Ilyenkor én is szoktam más beállítást csinálni. Napfényben nekem az árnyékos beállítás napfényben viszont már túl sárga, ezt szoktam finomhangolni -3 irányba.
Nameg ha napos idő van, de az alany háta mögül süt a nap, akkor az arcon árnyék van, így a háttérre napos, az arcra árnyékos lenne az ideális. Ilyenkor kizárólag RAW és utólag el lehet dönteni, hogy mit akarsz. Meg ha valami nagyobb sorozat van, azt úgyis a feldolgozásnál egységes színvilágra hangolod.
Az viszont engem is érdekelne, hogy Peti hogy csinálja, mire hangol a feldoglozásnál, a monitorja megfelelő kontrollt ad-e a vizuális beállításhoz, illetve, milyen módon hangolódik össze az általa alkalmazott szín workflow a papírképkészítő laboréval.
Sziasztok
Igaz, hogy ha RAW-ban fotózol akkor később bárhova húzhatod a WB csúszkát. Azt viszont kevesen tudják, hogy nem csak a sikerélmény miatt érdmes pontos WB-t állítani, hanem mert „csúnyán” roncsolhatja a képet a helyetelen WB használat. 6500 helyett 2500-on áll a géped, később előfordulhat hogy kisebb tartalékaid lesznek expo korrekcióban, vagy a shadows kiemelésénél.
A másik, hogy érdemes eleve készre fotózni a témát. Az utómunkát pedig meghagyni annak, amit a neve is sugall.
Nem használok WB – BKT -t, mert lassú és körülményes. (Expo BKT-t néha)
Első gépem a D70 volt az a fényképező ami felhős WB-n mindenhol jó volt. A D200 után már minden fényképezőn RAW-ban dolgoztam (a d70 sokat ment jpg-be anno) de igyekeztem körültekintően bábbi a WB-vel, rendszersen lövök AUTO-ba (D3 óta elég pontosak a Nikon gépek) de ha fixen tudom, hogy mi a pálya akkor beállítok fix WB értékeket is. Finomhangolás pedig LR-ban. 🙂